به دندانپزشکی خوش آمدید! می توانید ابزارک ها را در اینجا قرار دهید.

قسمت های ایمپلنت: پایه‌های قوی برای لبخندی سالم

قسمت های ایمپلنت

سلام به همراهان عزیز درمانگاه دندانپزشکی برلیان قرچک شما را به مطالعه مقاله ی قسمت های ایمپلنت دعوت میکنیم.

یکی از تحولات بسیار خوب در عرصه دندانپزشکی، ایمپلنت دندان  است. ایمپلنت جزء معدود درمان‌های دندانپزشکی است که نتیجه آن معمولا به صورت دائمی باقی می‌ماند.
جراحی کاشت ایمپلنت به چه صورت است؟
ایمپلنت از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

در دندانپزشکی، ایمپلنت‌ها را به عنوان یک راهکار موثر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کنند. ایمپلنت‌ها شامل قطعات مختلفی هستند که هر کدام نقش مهمی در استحکام و پایداری آنها ایفا می‌کنند. در این مقاله به معرفی و توضیح قسمت‌های مختلف ایمپلنت خواهیم پرداخت و نقش هر قسمت را در عملکرد کلی ایمپلنت بررسی خواهیم کرد.

قسمت های ایمپلنت

 

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یکی از راه های جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد که امروزه جایگاه ایده آلی را در میان مردم و دندانپزشکان پیدا کرده است زیرا نتیجه کاشت ایمپلنت بسیار طبیعی است و به زیبایی و سلامتی افراد کمک می کند.

قسمت های ایمپلنت دندان

۱٫ فیکسچر (fixture)

قطعه اصلی ایمپلنت دندان پیچ آن می باشد که فیکسچر نامیده می شود و زیر لثه، در داخل استخوان قرار میگیرد.

فیکسچر یا پیچ ایمپلنت در طی یک عمل جراحی کوتاه با استفاده از جراحی به استخوان فک وارد می شود. پیچ شبیه یک ریشه دندان طبیعی به نظر می رسد بنابراین اگر یک پیچ ایمپلنت را ببینید، ممکن است متوجه شوید که انتهای آن درست مانند یک ریشه دندان واقعی مخروطی است.

طول یک پیچ ایمپلنت ممکن است تا ۱۸ میلی‌متر باشد و گاهی ایمپلنت‌های دندانی برای استحکام و ثبات بیشتر، پیچ ‌های بلندتری دارند. یک پایه ایمپلنت دندان معمولی توخالی است تا بتوان اباتمنت را روی پایه(فیکسچر) پیچ کرد.

برخی از انواع ایمپلنت ها هستند که یک تیکه هستند و فیکسچر و اباتمنت آن به یکدیگر متصل هستند. ولی شکل مرسوم ایمپلنت به این صورت است که فیکسچر در استخوان فک کار گذاشته می شود، و بعدا اباتمنت روی آن بسته میشود.

قسمت های ایمپلنت

۲٫ کاور اسکرو یا پیچ درپوش (cover screw)


این قطعه درجراحی دو مرحله ای روی فیکسچر بسته می شود. این قطعه در داخل ایمپلنت قرار داده می شود و در واقع روی باز ایمپلنت را می پوشاند. یعنی بافت لثه روی کاور اسکرو یا پیچ درپوش قرار خواهد گرفت.

قسمت های ایمپلنت

۳٫ هیلینگ اباتمنت (healing abutment)

هیلنیگ اباتمنت در جراحی یک مرحله ای در دهان بیمار گذاشته می شود. البته ممکن است این قطعه بعد از این که روی ایمپلنت باز شد، و کاور اسکرو را باز کردیم کار گذاشته شود. این قطعه از ایمپلنت در بیشتر مواقع بعد از اتمام کارهای اولیه ایمپلنت قابل مشاهده خواهد بود چرا که از بافت لثه کمی بیرون می زند. هیلینگ اباتمنت رنگ های مختلفی دارد که نشان دهنده اندازه های متفاوت آن است.

قسمت های ایمپلنت

۴٫  کوپینگ قالب گیری یا ایمپرشن کوپینگ (impression coping)


بعد از اینکه هیلینگ اباتمنت بر داشته شد، این قطعه کار گذاشته می شود تا از ایمپلنت و شکل قرار گیری آن در بافت ها قالب گرفته شود. ایمپرشن کوپینگ در دو روش تری باز (open tray) و تری بسته (closed tray) مورد استفاده قرار می گیرد و اندازه های مختلفی هم دارد. ایمپرشن کوپینگ ها در جزئیات دیگر هم تفاوت هایی با هم دارند که با توجه به شرایط و نیاز تعیین می شوند.

قسمت های ایمپلنت

۵٫ اباتمنت ترمیمی (restorative abutment)


اباتمنت های ترمیمی که معمولا به اختصار اباتمنت نیز گفته میشود، انواع مختلفی دارند که شامل اباتمنت های موقتی، اباتمنت های پیش ساخته موجودند، اباتمنت ها میتوانند صاف یا زاویه دار و از جنس زیرکونیم، تیتانیم و فلزات دیگر باشند.اباتمنت شبیه به دندان تراش خورده است که روی آن روکش قرار میگیرد و برای اتصالات روکش به ایمپلنت استفاده می شوند.

۶٫ اباتمنت اسکرو یا پیچ اباتمنت (abutment screw)


این قطعه اباتمنت ترمیمی را به فیکسچر متصل میکند.

۷٫ پیچ گوشتی (screwdriver)


برای قرار دادن و سفت کردن پیچ اباتمنت ، کاور اسکرو و هیلینگ اباتمنت استفاده می شود.

قسمت های ایمپلنت

 

۸٫ پروتز ایمپلنت

پروتز دندانی قسمتی است که به طور مستقیم روی اباتمنت قرار می‌گیرد. و نقش دندان از دست رفته را ایفا می‌کند. پروتز دندانی با شکل و رنگی طبیعی، برای بیماران امکان بازگشت به لبخند زیبا و عملکرد دهان طبیعی را به ارمغان می‌آورد.

پروتز ایمپلنت می تواند یک پروتز تاج، بریج یا پروتز متکی به ایمپلنت باشد. ایمپلنت‌های تک دندانی تاج‌های دندان را جایگزین می‌کنند، در حالی که ایمپلنت‌های متعدد می‌توانند بریج‌های دندانی را ساپورت کنند یا ممکن است برای حمایت از دندان مصنوعی استفاده شوند. تاج ها و بریج ها به طور دائمی در جای خود ثابت می شوند و فقط توسط دندانپزشک قابل جابجایی هستند.

پروتزهای ایمپلنت متحرک هستند بنابراین می توان آنها را برای تمیز کردن و نگهداری منظم بیرون آورد. در حالی که پروتزهای ایمپلنت در دهان هستند، در جای خود محکم نگه داشته می شوند و در مقایسه با پروتزهای معمولی که روی لثه قرار می گیرند، بسیار قوی تر و پایدارتر هستند.

اکثر ایمپلنت های تک دندانی از سه جزء تشکیل شده اند، اما برخی از آنها دو تکه هستند. این ایمپلنت های دندانی دو تکه به گونه ای ساخته می شوند که فیکسچر و اباتمنت ایمپلنت یک واحد باشد. پروتز ایمپلنت مستقیماً روی ایمپلنت قرار می گیرد.

نتیجه‌گیری

استفاده از ایمپلنت‌ها و قسمت‌های مختلف آنها، یک راهکار موثر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. با استفاده از پایه ایمپلنت، اباتمنت و پروتز دندانی، امکان ایجاد یک لبخند سالم و طبیعی را داریم. پس از بررسی مزایا و نقش هر قسمت، برای بازگشت به لبخندی زیبا و اعتماد به نفس بیشتر، توصیه می‌شود با دندانپزشکی قرچک مشورت کنید و اقدام مناسب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود انجام دهید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید