به دندانپزشکی خوش آمدید! می توانید ابزارک ها را در اینجا قرار دهید.

ارتودنسی دندان راهی برای درمان نامرتبی و ناهنجاری دندان ها

ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های دندان ها


سلام به شما همراهان عزیز دندان پزشکی برلیان قرچک شما در این مقاله میتوانید در رابطه با انجام ارتودنسی مطالعه کنید ، اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید تا مشکل نامرتبی دندان هایتان به توانید به سادگی برطرف کنید.

درمان ارتودنسی چیست؟

زیبایی و منظم بودن خط لبخند و دندان ها میتواند تاثیر مثبتی در چهره افراد ایجاد کند شما با درمان ارتو دنسی میتوانید بسیاری از نامنظمی های دندانی و ناهنجاری های فک را برطرف کنید. نا مرتبی و نامنظم بودن دندان ها باعث شده سالیانه بسیاری از افراد برای اصلاح خط لبخند خود به درمان ارتودنسی رو بیاورند . درمان ارتودنسی  عبارتست از حرکت دادن دندان ها وقرارگیری  ان هادرمحل مناسب طول مدت درمان باتوجه به میزان بهم  ریختگی شدت مشکل متقیر است واز یک سال تا سه سال را شامل میشود بعضی بیماران بعلت مشکل شدید علاو بر جابه جایی دندان ها نیاز به حرکت فک هم  دارند . ارتودنسی سیستم درمانی این بیماران را برای عمل جراحی اماده میکند.

انجام ارتودنسی


اغلب وسایل ارتودنسی شامل


براکت (که روی دندان ها چسباتده میشود .)و (سیم ها که برای انتقال نیرو به دندان ها استفاده میشود) میباشد.

عوارض ارتودنسی دندان

در طی درمان  ارتودنسی عوارضی مانند پوسیدگی_ تحلیل لثه و ریشه اتفاق میوفتد.

تحلیل ریشه و لثه  

 
دراکثر موارد تحلیل ریشه در اثر نیروی ارتودنسی بسیار کم بوده و اهمیت خاصی ندارد و باعث ازدست رفتن دندان نمی شود.

دندان از بین رفته به دلیل پوسیدگی

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان طی درمان قابل پیشگیری  میباشد و بیمار باید بهداشت دهان را رعایت کند.

ارتودنسی درد دارد ؟

 درطی درمان ارتودنسی بااعمل نیروها و تجدید ان در هرجلسه امکان بروز  درد وچود دارد.شدید ترین درد درجلسه اول میباشد .
مسکن ها و ضد درد ها در طی این دوره به کاهش درد کمک میکند که داروی انتخابی در مدت درمان استامینوفن و یا استامینومن کدئین میباشد
از مصرف ژلوفن – نوافن – پروفن ودیگر داروهای این خانواده اجتناب کنید.

 

بعد از برداشتن براکت ها


ایا پس از برداشتن براکت ها درمان ارتودنسی پایان میابد؟

پس از برداشتن براکت ها از روی دنان ها درمان ارتودنسی پایان نمیابد ویک مرحله دیگر شامل  استفاده از نگهدارنده هاست و نگردارنده ها باید طیق دستور پزشک اسفاده گردد ئ درصورت عدم اسفاده نتایج درمان ارتودنسی ناپایدار بوده وبه حالت اول باز می گردد بخصوص طی چند ماه اول پس از پایان یافتن درمان .

انواع نگهدارنده های ارتودنسی


پس از پایان  درمان ارتودنسی برای حفظ نتایج بدست امده باید از نگهدارنده ها استفاده کرد.به طور کلی دونوع نگهدارنده ثابت و متحرکوجود دارد. نگهدارنده های متحرک دو نوع هستن  (هالی و (gssix.

نگهدارنده های ثابت

بااستفاده سیم های بهم تابیدهمخصوص و کامپوزیت  درقسمت داخلی قرار میگیرد  این نگهدارنده ها باید به مدت حداقل ۱۰-۵سال  در محل باقی بماند ودر صورت جدا شدن از دندان در این مدت ترمیم و چسباندن مجدد انجام می شود.

متحرک هالی

 

 دارای قسمت های سیمی و پلاستیکی ( اکریل)می باشد .درصرتی که دندان پس از درمان ارتودنسی دچار بهم ریختگی شود بااستفاده از قسمت های سیمی می توان تاحدودی دندان را به محل مناسب بازگرداند.طول مدت و نحوه ی استفاده  باید باتوجه به دستور  ارتودنسی باشد اما بهطور کل ۴-۶ ماه استفاده ی ۲۴ ساعته پس از ان تایکسال فقط شب ها استفاده  می شود و بعد از سال دوم به ۲-۳ شب در هفته مورد استفاده قرار میگیرد.


Gssixمتحرک


پلاک شفاف بوده که از نظر زیبایی قابل قبول می باشد. مزیت دیگر  این نوع نگهدارنده استفاده در

 درمان بلیچینگ (سفید کردن دندان ها)می باشد.نوع درمان و مدت استفاده مانند پلاک هالی است .

پک های بهداشتی در دوره ارتودنسی

اهمیت بهداشت دندان در طی درمان ارتودنسی

 

باتوجه به اینکه با شروع درمان ارتودنسی و قرار گرفتن سیم و براکت روی دندان ها تمیز کردن دندان ها دشوار تر شده اهمیت بهداشت دهان درطی درمان ارتودنسی دو میزان میشود هم تعداد دفعات و هم زمان اختصاص یافته برای این منظور باید افزایش یابد .پس از نصب براکت ها تبدیل تجمع پلاک وگیر غذایی اطراف براکت ها و بین سیم ارتودنسی و دندان پس از هروعده  غذایی نیاز به برداشت پلاک و باقیمانده مواد غذایی  می باشد . که این کاربه وسیله ی مسواک ها و نخ دندانهای مخصوص ارتودنسی قابل انجام میباشد.به دلیل کاهش دسترسی به سطح دندان ( خصوصا سطح تماس بین دو دندان )وسخت تر شدن برداشت پلاک میکرویی استفاده از وسایل بهداشت درمان ارتو دنسی  مانند مسواک مخصوص مسواک های بین دندانی و نخ دندانمخصوص بهتر بوده و باعث تسریع و تحصیل رعایت بهداشت میباشد.

 

عدم رعایت بهداشت طی درمان ارتودنسی

 

درصورت عدم رعایت بهداشت و پوسیدگی دندان ها روند درمان کند شده و طول درمان افزایش میابد و در پایان درمان علی رغم مرتب شدن دندان ها و پوسیدگی دندان و التهاب لثه درمان های اضافی را به بیمار تحمیل خواهد کرد.

انواع درمان های ارتودنسی


۱- ارتودنسی متحرک
۲- ارتودنسی نامرئی
۳- ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک


درمان ارتودنسی متحرک به طور کلی برای مشکلات دندانی کوچک یا مشکلات فکی کودکان یا نوجوانان قبل از سن بلوغ قابل انجام میباشد . نتایج این درمان بسیار بستگی به میزان همکاری بیمار داردو درصورت عدم استفاده مناسب از پلاک ها نتایج مطلوبی حاصل نمیشود.

ارتودنسی ثابت


درمان ارتودنسی ثابت در اکثر موارد پس از رویش کامل دندان های دائمی انجام می گردد. این درمان میتواند شامل کشیدن دندان ها یا جراحی فک نیز گردد. معمولا طول دوره درمان ۲-۳ سال می باشد .
در درمان ثابت از براکت استفاده می گردد که درارای انواع فلزی و سرامیکی می باشد . براکت های سرامیکی همرنگ دندان بوده و برای زیبایی بیشتر و کمتر دیده شدن اپلدینس استفاده میگردد.

ارتودنسی نامرئی


ارتودنسی نامرئی نوعی ارتودنسی است که در افراد بالغ ذبا مشکلات کم دندانی قابل استفاده می باشد . این درمان نیز نیاز به همکاری زیاد دار د در استفاده از وسایل و رعایت بهداشت دهلنی. در بعضی مواد پس از درمان با ارتودنسی نامرئی نیاز به چسباندن براک برای دوره کوتاهی در پایان درمان نیز می باشد.

شما میتوانید برای مرتب شدن دندان ها از روش ارتودنسی استفاده کنید دنداند پزشکی برلیان قرچگ شمارا در ان زمینه همراهی میکند . شما میتوانید با گرفتن وقت مشاوره رایگان از این روش  اطلاعات بیشتری کسب کنید برای فیکس وقت مشاوره باشماره های زیر در ارتباط باشید.

۰۹۱۹۰۹۸۴۹۴۵

۰۲۱۳۶۱۱۰۰۰۴

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید