به دندانپزشکی خوش آمدید! می توانید ابزارک ها را در اینجا قرار دهید.

جراحی و پیوند استخوان: راهی برای بهبود و بازسازی استخوان

جراحی و پیوند استخوان
سلام به همراهان عزیز درمانگاه دندانپزشکی برلیان قرچک، شما را به مطالعه مقاله ی جراحی و پیوند استخوان دعوت میکنیم. درست است که اکثر افراد کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت هستند، اما اشخاصی که تراکم استخوان فک آنها ضعیف و پایین است، گاهی اوقات برای کاشت دندان و جراحی ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز دارند. پودر استخوان یک عبارت نه چندان شناخته شده در جراحی ایمپلنت دندان است که برای موفقیت درمان بسیار مهم است. پس اگر در طول جلسه مشاوره به شما گفته شد که برای جراحی نیاز به پیوند استخوان دارید، نگران و متعجب نشوید چون پیوند استخوان برای ترمیم دندان و با کیفیت بالا ضروری می باشد. دندان‌ها نقس بسیار زیادی در زیبایی لبخند شما دارند. همه ی اشخاص برای داشتن لبخند زیبا تمایل به داشتن دندان‌های سفید و مرتب دارند. در بعضی مواقع شما دندان خود را از دست می دهید و جای خالی دندان جلوه ی خوب و زیبایی ندارد. به همین دلیل به دنبال راه‌هایی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته هستید. جراحی و پیوند استخوان یکی از بهترین تکنیک هایی که امروزه مورد استقبال افراد قرار گرفته، ایمپلنت دندان است. در سال های اخیره شیوه اجرا و مواد استفاده شده برای ایمپلنت دندان پیشرفت‌های زیادی داشته، به صورتی که امروزه اجرای ایمپلنت دندان با کمترین عوارض یا حتی بدون عوارض انجام می شود. مزایای ایمپلنت دندان بسیار زیاد است و برای جراحی ایمپلنت و طول عمر کافی آن نیاز به استخوان محکم داریم. به بیانی بهتر یعنی استخوان فک شخصی که تمایل دارد جراحی ایمپلنت انجام دهد باید استحکام و تراکم کافی را داشت باشد. جراحی و پیوند استخوان یک روش درمانی است که در فرآیند بازسازی و بهبود استخوان‌های ضعیف یا آسیب دیده استفاده می‌شود. این روش با استفاده از استخوان طبیعی خود فرد یا پودرهای استخوانی موجود در بازار دارویی، امکان تحریک رشد استخوان و بازسازی آن را فراهم می‌کند. جراحی و پیوند استخوان

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یکی از راه های جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد که امروزه جایگاه ایده آلی را در میان مردم و دندانپزشکان پیدا کرده است زیرا نتیجه کاشت ایمپلنت بسیار طبیعی است و به زیبایی و سلامتی افراد کمک می کند.

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت

ایمپلنت ها از سه بخش تشکیل شده اند که عبارتند از: فیکسچر، اباتمنت و تاج سرامیکی.

فیکسچر

فیکسچر قطعه ای از ایمپلنت است که در داخل استخوان فک قرار می گیرد و پس از گذشت مدت زمان مشخصی به استخوان فک جوش می خورد و عملکردی شبیه به ریشه دندان طبیعی دارد.

اباتمنت

اباتمنت ها واسطه ای در میان فیکسچر و تاج سرامیکی هستند که به واسطه آنها تاج ایمپلنت بر روی فیکسچر نصب می شود. عملکرد اباتمنت در ایمپلنت را می توان مشابه تاج دندانی که تراش خورده و آماده روکش است تشبیه کرد.

تاج سرامیکی

در انتها تاج سرامیکی بالایی ترین بخش ایمپلنت است که به صورت قابل مشاهده است و ظاهری شبیه به تاج دندان طبیعی را دارد. شباهت تاج سرامیکی به دندان طبیعی به گونه ای است که به راحتی نمی توان متوجه مصنوعی بودن آن شد.

پودر استخوان چیست؟

برای انجام جراحی ایمپلنت دندان حتما باید استخوان فک شما استحکام کافی را داشته باشد. تحلیل استخوان فک ما انسان ها ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد و زمانی که دندانپزشک تشخیص دهد فک توانایی لازم برای جراحی کاشت ایمپلنت را ندارد، از پیوند استخوان استفاده می کند. در روش های پیوند استخوان و جراحی های دهان و پریودنتال، از پودر استخوان برای تحریک رشد سلول های استخوان ساز در بدن انسان استفاده می شود تا استخوان جدید در اطراف دندان تشکیل شود. افرادی که استحکام استخوان فک آنها خوب است ، ایمپلنت دندان آنها بدون مشکلی انجام می‌شود، اما در برخی موارد به دلیل مختلفی استخوان فک فرد تحلیل رفته و ضعیف می‌شود و باید از روش‌هایی برای تقویت استخوان فک فرد یا ترمیم استخوان تحلیل رفته استفاده کرد. در شرایطی که گفتیم بهترین کار استفاده از پودر استخوان به منظور پیوند دادن استخوان فک است. جالب است بدانید طبق بررسی آمار افرادی که ایمپلنت انجام داده‌اند در حدود نیمی از این افراد به دلیل مشکلات استخوان فک نیاز به پیوند استخوان داشته‌اند. جراحی و پیوند استخوان

انواع پیوند استخوان فک (پیوند استخوان دندان) 

به طور کلی میتوان از ماده پیوندی در ۴ حالت کلی استفاده کرد که عبارتند از :

۱٫ حفاظت از حفره خالی دندان (socket preservation)

موقع کشیدن دندان، داخل حفره خالی دندان از دست رفته را با پودر استخوان پر میکنیم تا تحلیل اتفاق نیفتد و دو الی سه ماه بعد، اقدام به کاشت ایمپلنت دندان میکنیم.

۲٫  بازسازی افقی استخوان (lateral ridge augmentation)

برای بازسازی استخوان در بعد افقی، با پودر استخوان و ممبران انجام میگیرد.

۳٫ بازسازی استخوان با بلوک های پیوند استخوان (پیوند استخوان عمودی)

در مواردی که تحلیل استخوان بسیار زیاد است و مجبور به بازسازی ارتفاع استخوان هم هستیم.

۴٫ جراحی سینوس لیفت (sinus lift surgery)

جراحی بالا بردن دیواره سینوس ها در فک بالا هست. چرا سینوس لیفت میکنیم، به این علت هست که بتوانیم بدون آسیب رساندن به محیط سینوس ها، یک ایمپلنت با طول و قطر مناسب در محل قرار دهیم.

آیا پیوند استخوان دردناک هست؟

به هیچ وجه پیوند استخوان جراحی دردناکی نیست. خیلی راحت و با بی حسی های دندانپزشکی و توسط یک دندانپزشک بسیار با تجربه ، جراحی پیوند استخوان در دندانپزشکی قرچک انجام میگیرد. کل پروسه جراحی پیوند استخوان در دندانپزشکی قرچک به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بسته به وسعت ناحیه درمان، زمان میبرد. دو هفته از زمان پیوند تا کشیدن بخیه های پیوند استخوان یا سینوس لیفت زمان لازم داریم و معمولا ۳تا۶ ماه زمان جهت داشتن یک استخوان خوب لازم است. جراحی و پیوند استخوان

کاربرد پودر استخوان در ایمپلنت

با توجه به توضیحاتی که در خصوص اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت ذکر شد، باید به این نکته اشاره کنیم که در بسیاری از مواقع  استخوان فک از استحکام کافی برای کاشت فیکسچر ایمپلنت برخوردار نیست. در نتیجه در چنین شرایطی باید از پودر استخوان برای ترمیم دندان ها توسط ایمپلنت استفاده کرد که استفاده از پودر استخوان در این خصوص را می توان مهم ترین کاربرد پودر استخوان برای ایمپلنت در نظر گرفت. اما در مورد کاربرد پودر استخوان باید بگوییم که این ماده علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، کاربرد های دیگری نیز دارد که این کاربرد ها عبارتند از:
  • پیوند استخوان فک
  • ارتقا کیفیت و تراکم استخوان فک
  • درمان تحلیل استخوان
  • جایگزین کردن استخوان تحلیل رفته
  • ترمیم نواقص موجود در استخوان فک
  • بهبود رشد استخوان
  • افزایش طول استخوان
  • جایگزین شدن با بخش هایی از استخوان فک که بر اثر حادثه از بین رفته است
  • جوش خوردن اتصالات در استخوان فک
  • ترمیم استخوان های شکسته

نحوه استفاده از جراحی و پیوند پودر استخوان

مراحل استفاده از جراحی و پیوند پودر استخوان عبارتند از:
  1. تهیه پودر استخوان: در ابتدا، پودر استخوان تهیه می‌شود. این پودر استخوان حاوی فاکتورهای رشد استخوانی است که به رشد و بازسازی استخوان‌ها کمک می‌کند.
  2. اعمال جراحی: در این مرحله، دندانپزشک از پودر استخوان در نقاط مورد نیاز استفاده می‌کند. او پودر را در نقطه‌ای که نیاز به تقویت استخوان دارد قرار می‌دهد.
  3. بازسازی و بهبود استخوان: پس از جراحی و استفاده از پودر استخوان، فرآیند بازسازی استخوان آغاز می‌شود. پودر استخوان تحریک کننده رشد استخوان است و به تدریج استخوان جدید شکل می‌گیرد.
جراحی و پیوند استخوان

مراقبتهای بعد از پیوند استخوان چیست؟

رعایت مراقبت های زیر بسیار مهم است و حتما آنها را رعایت کنید: ۱٫ معمولا بعد از پیوند استخوان دندان برای شما آنتی بیوتیک تجویز میشود. حتما همان تعدادی که برای شما تجویز میشود را استفاده کنید. ۲٫ هرچند دربسیاری موارد نیازی به مسکن نیست، اما اگر جراح شما برایتان مسکن تجویز کرد، طبق دستور از آن استفاده کنید. ۳٫ گاهی بعد از پیوند استخوان، ممکن است تورم یا کبودی داشته باشید که طبیعی هست. ۴٫ دهانشویه به طور معمول به مدت یک هفته توصیه میشود. ۵٫ احساس خرده ریزه هایی در دهان، میتواند طبیعی باشد. ۶٫بخیه جراحی پیوند استخوان دندان، معمولا بسته به نوع جراحی بین یک تا دو هفته میتواند در دهان باقی بماند. ۷٫ جدا از کشیدن سیگار در این مدت پرهیز کنید.

نتیجه‌گیری و دعوت به اقدام

جراحی و پیوند پودر استخوان روشی موثر و قابل اعتماد است که بهبود و بازسازی استخوان را تسریع می‌کند. این روش می‌تواند در ترمیم استخوان و پیشرفت درمانی کمک کند. با مشاوره با دندانپزشکان برلیان قرچک و دریافت اطلاعات کامل در مورد فرآیند جراحی و پیوند پودر استخوان، می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید و بهبود سریع‌تری را تجربه کنید. با توجه به تجربه و تخصص پزشکان برلیان در این زمینه، امکان استفاده از برترین تکنیک‌ها و برندهای معتبر در جراحی و پیوند پودر استخوان فراهم می‌شود. در هر صورت، در انتخاب پزشک و برند مناسب، بهتر است از تجربه و توصیه‌های دندانپزشکی قرچک اطلاعات کسب کرده و تصمیم خود را اتخاذ کنید.
اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید