به دندانپزشکی خوش آمدید! می توانید ابزارک ها را در اینجا قرار دهید.

ایمپلنت در بارداری (راهنمایی دوستانه برای تصمیم‌گیری هوشمندانه)

ایمپلنت در بارداری

سلام به همراهان عزیز درمانگاه دندانپزشکی برلیان قرچک شما را به مطالعه مقاله ی ایمپلنت در بارداری دعوت میکنیم.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یکی از راه های جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد که امروزه جایگاه ایده آلی را در میان مردم و دندانپزشکان پیدا کرده است زیرا نتیجه کاشت ایمپلنت بسیار طبیعی است و به زیبایی و سلامتی افراد کمک می کند.

می توان گفت ایمپلنت دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. اگر بیمار از شرایط مناسب دندان و دهان برخوردار باشد ، می تواند درمان ایمپلنت را به سادگی انجام دهد. برای حفظ لبخند سالم و جلوگیری از تحلیل استخوان و سایر مشکلات بهداشت دندان و دهان ، باید جایگزین دندان از دست رفته ، ایمپلنت انجام شود و در این مقاله قصد بررسی ایمپلنت در بارداری است .

دندانپزشکان اصولا به بیماران باردار توصیه می کنند که به طور مرتب چکاپ دندانی خود را انجام دهند و همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و جرم گیری دندان را در دوران بارداری توصیه می کنند.

ایمپلنت در بارداری

ایا ایمپلنت در بارداری خطرناک است؟

هنگامی که باردار می شوید ، بدن شما تغییرات زیادی را پشت سر می گذارد. سوالی که اغلب در جراحی دهان و فک و صورت به وجود می آید این است که آیا درمان ایمپلنت در دوران بارداری مانعی ندارد؟

پاسخ کوتاه این است که شما می توانید بعد از سه ماهه اول کاشت دندان را انجام دهید. در صورتی که نیاز فوری پزشکی وجود داشته باشد ، اکثر دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان توصیه می کنند که منتظر بمانید تا بیمار دوره بارداری را پشت سر بگذارد،  که دلایل آن را بررسی خواهیم کرد.

پرتونگاری دندان:

پرتونگاری دندان برای زنان باردار بی خطر است ، اما خطرات مرتبط با قرار گرفتن کودک متولد نشده با مقدار کمی از اشعه مورد استفاده در رادیولوژی وجود دارد. اگرچه اشعه ایکس دندان فقط روی ناحیه دهان تمرکز دارد.

بی حس کننده ها و بیهوشی:

مطالعات نشان می دهد که درمان دندانپزشکی با بی حسی موضعی در دوران بارداری بی خطر است ، اما توصیه می شود از بیهوشی عمومی که باعث بیهوش شدن شما می شود ، خودداری کنید.

استرس:

 انجمن بارداری آمریکا می گوید سطح بالای اضطراب در یک مادر باردار می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد. جراحی در مادر باردار باعث نگرانی های غیرضروری خواهد شد. اگر وضعیت اضطراری نیست ، منتظر بمانید تا کودک شما به دنیا بیاید تا کاشت دندان را انجام دهد.

ایمپلنت در بارداری می توان انجام داد؟

کاملا قابل درک است اما همان روز های اول از دست دادن دندان آزار دهنده است و توصیه همه پزشکان این است که بهتر است صبر کنید تا کودک شما بدنیا بیاید و بعد کاشت دندان خود را بدون دغدغه و استرس انجام دهید.

در ادامه به ۵ دلیل اصلی خواهیم پرداخت که چرا نباید ایمپلنت دندان را در دوره بارداری انجام دهید:

۱٫ افزایش خطر عوارض

کاشت ایمپلنت یک عمل جراحی است ، بهتر است کودک خود را در معرض خطر قرار ندهید مگر اینکه نیاز فوری پزشکی داشته باشد. ایمپلنت دندان یک ماده تیتانیومی ریز است که برای نگه داشتن دندان مصنوعی به استخوان فک وارد می شود. قبل از اینکه دندان مصنوعی نصب شود ، استخوان فک برای بهبود نیاز به زمان دارد. هرگونه جراحی در دوران بارداری مملو از عوارض است و در صورت انتخاب بهتر است از آن جلوگیری شود.

۲٫ بعد از به دنیا آمدن نوزاد ، ایمپلنت ها به بهترین شکل ممکن قرار می گیرند:

پس از به دنیا آمدن کودک شما ، می توانید به محض آماده شدن ، برای کاشت دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر سالم و خوشحال هستید ، دلیلی برای تأخیر وجود ندارد. در صورت شیردهی، دندانپزشک بهترین راه حل را به شما توصیه می کند. کاشت ایمپلنت به زودی اعتماد به نفس شما را بازیابی می کند. با اولین لبخند کودک ، شما نیز لبخند خواهید زد.

۳٫ بهترین کار برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس

۴٫ از بیهوشی خودداری کنید

۵٫ استرس را کاهش دهید

ایمپلنت در بارداری

چرا ایمپلنت در بارداری ممنوع است؟

آنچه که باعث می‌شود ایمپلنت در بارداری ممنوع باشد حفظ سلامتی جنین است زیرا فرآیند ایمپلنت دندان روند پیچیده‌ای دارد که ممکن است بر سلامت جنین تاثیر بگذارد. از جمله عواملی که سبب ممنوعیت ایمپلنت دندان در بارداری می‌شود به صورت زیر است:

استفاده از بیهوشی یا بی‌حسی موضعی برای ایمپلنت در بارداری

فرآیند جراحی کاشت دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندان مانند هر روش جراحی دیگر برای کنترل درد نیاز به بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی دارد.

اگرچه بی‌حسی موضعی ممکن است خطر بارزی برای جنین نداشته باشد، اما استفاده از بیهوشی عمومی برای انجام ایمپلنت خطرناک است. زیرا جنین در مواجهه با مواد بیهوشی دچار خواب‎آلودگی می‌شود و خطر افت ضربان قلب و تنگی نفس او را تهدید می‌کند. در این شرایط ممکن است جنین با انواع ناهنجاری مواجه شود.

استفاده از داروهای تسکین دهنده ی درد

نکته قابل توجه دیگر این است که پس از جراحی ایمپلنت باید برای حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت داروی ضددرد، ضدالتهاب یا مسکن مصرف شود تا کمی درد استخوان فک تسکین پیدا کند. درصورتی‌که خانم‌های باردار اجازه مصرف چنین داروهایی را ندارند.

تماس با اشعه ایکس در زمان تصویربرداری از ساختار استخوان فک

بخشی از فرآیند آماده‌سازی استخوان فک برای دریافت اجزای ایمپلنت دندان، گرفتن تصاویر اشعه ایکس از دهان، دندان و لثه برای ارزیابی میزان تراکم، شکل و ضخامت استخوان، موقعیت ریشه دندان‌های مجاور و وضعیت سلامت آن‌ها است.

اگر جنین در هر دوره‌ای از بارداری در معرض حتی کمترین دوز اشعه ایکس قرار بگیرد، خطر بروز انواع ناهنجاری او را تهدید می‌کند. زیرا سلول‌های او سرعت رشد بالایی دارند و به سرعت به خطرات محیطی مانند جهش ژنتیکی پاسخ می‌دهند.

بنابراین، امن‌ترین و بهترین گزینه پیشرو مادران باردار این است که در این دوران اصلا برای ایمپلنت اقدام نکنند و این کار را به بعد از زایمان موکول کنند. مگر آنکه دندانپزشک به‌‎دلیل وخیم بودن شرایط دستور به انجام ایمپلنت در بارداری دهد!

ایمپلنت در بارداری

نتیجه‌گیری

در دوران بارداری، مراقبت‌های دهان و دندان برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها بسیار مهم است. مراقبت دندانی دقیق و مراجعه منظم به دندانپزشک برای ارزیابی و پیگیری ضروری است. با رعایت این نکات و اطلاعات، می‌توانید تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تری در مورد مراقبت دندانی خود در دوران بارداری انجام دهید و به سلامت دهان و دندان‌های خود و نیز به سلامت جنین خود اهمیت بدهید.

مراقبت های پس از ایمپلنت

قسمت های مختلف ایمپلنت

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید